Advertisement

Responsive Advertisement

Apple, Google i FB prirodni monopolisti?

Autor: Milan Stanojević http://jakasifra.blogspot.com/

Sve tri kompanije su ne samo vrhunske u svojim sektorima već imaju malo, ako uopšte, konkurenata. A zakon im pomaže da novajlije drže podalje.



Činjenica je da Apple suštinski poseduje tržišta smartfona i tableta. Samo u poslednjem tromesečju 2011. prodao je preko 10 miliona iPada, a prema Metu Brajanu iz The Next Weba, iPhone je činio preko dve trećine prodatih smartfona operatera AT&T i Verizonu. Apple zarađuje mnogo više po prodatom iPhoneu od bilo kog proizvođača Androida, smatra analitičar Horas Dediu.

Google, naravno, drži sve konce na polju veb pretraživanja i očekuje se da će da „ugrabi” oko tri četvrtine svog onlajn oglašavanja u SAD, počev od novembra, smatra EMarketer Inc.

Nedavni izlazak Facebooka na berzu pokazuje da ni ova kompanija nema istinskog rivala.

Prirodni ili veštački monopol?

Za razliku od kompanije za proizvodnju električne energije - gde visoka cena kapitala drži potencijalne konkurente podalje od postavljanja svojih kablova u tuđe domove - ništa, na prvi pogled, ne sprečava druge da prave svoje smartfone, pretraživačke mašine ili društvene mreže. Zbog toga su sva tri tržišta uglavnom zakonski neregulisana, u poređenju sa „prirodnim monopolima” kao što su javna dobra i servisi.

Ali, nije sve tako jednostavno.

Prvo, morate razmotriti efekte mreže, recimo one da desetine hiljada aplikacija za Appleov iPad ne rade na Andorid tabletima. Ili kako su svi vaši prijatelji na Facebooku pa morate i vi da imate Facebook nalog samo da biste ih videli.

Apple i Facebook legalno drže vlast nad ovim oblastima i, premda možete da promenite tabalet ili društvenu mrežu, izgubićete sve što ste investirali u Appleovu ili Facebook platformu.

Nema zakona kojim bi se oni primorali da koriste otvoren kod ili otvorene standarde kako bi prijatelji sa raznih mreža mogli međusobno da se dodaju ili da iste aplikacije rade na svim Android uređajima (da ne pričamo o tome kako Google „drži šapu” nad Andorid marketom).

Osim toga, vešta feedback kopča daje ovim kompanijama sve više i više moći. Priča se da Apple može da kupi ukupne svetske zalihe bilo koje željene hardver komponente, zbog desetina miliona koje ima u bankama.

A što više ljudi bude koristilo Googleovo veb oglašavanje umesto konkurentskih, manje će ti konkurenti morati da investiraju u unapređenje reklamiranja proizvoda. Čak i Google koristi sopstvenu pretragu da promoviše Google+ ispred ostalih društvenih mreža.

Možda postoji način da se ovome dolija
Facebook je došao niotkud i šta god da ga zameni može takođe da ima isto poreklo.

Ali za sada, svi izgledi (i zakoni) su protiv potencijalnog novog Facebooka, jer dozvoljavaju da „stari” Facebook - i Apple i Google - bezobzirno gaze po svima drugima.


Pošaljite nam tekst
Pogledajte kako možete da pratite ovaj blog

Постави коментар

2 Коментари

Анониман каже…
Veoma interesantno razmišljanje.
Oni su itekako monopoli, ali nisu prirodni već veštački. Prirodni monopol je neizbežan, kao što je slučaj sa vodovodom ili strujom, a njihov nije. Oni svoj monopol grade zahvaljujući dominaciji tržišta i odličnom marketingu.
Анониман каже…
Upravo tako, oni imaju monopol i sada je neverovatno teško da im se neka druga kompanija približi, jer prosto dominiraju.