Kako nas facebook špijunira?



facebook, facebook logo, facebook like, facebook dislike, fejsbuk dugme fejsbuk, fejsbuk dislike, dislike dugme, dislajk dugme, dislajk, privatnost, facebook privatnost, facebook zastita,
Novinari Business Insidera proverili su kako Facebook prati naše aktivnosti na internetu i zaključili da Zukerbergovu kompaniju najviše zanima šta čitamo i kupujemo na internetu

Facebook prati naše aktivnosti i kada nismo na Facebooku, odnosno kada surfujemo drugim internet stranicama. 

 Na koji način nas facebook prati?


Ekipa iz Business Insidera odlučila je da proveri na koji nas način facebook prati te su saznali da Fejs naše aktivnosti prati putem više od 200 tzv. trackera, pri čemu je tracker svaki zahtev (među svima i cookie) putem kojeg internet stranice zapisuju ili dele online aktivnosti

Na taj način beleže se informacije o interesovanjima korisnika (kakve ga informacije zanimaju, kupovne navike i slično) koje oglašivači mogu iskoristiti da bi korisnicima plasirali ciljane oglase o stvarima koje ih interesuju

Na Business Insideru kažu: 'Oglašavačke kompanije to zovu targetiranjem. Kritičari to zovu špijuniranjem'. Sarah Downey iz Abinea novinarima BI-a rekla je da bi korisnici trebalo da obrate pažnju na ove trackere koji, osim što narušavaju njihovu privatnost, beleže i transferuju velike količine podataka, što rezultuje i sporijim učitavanjem internet stranica. Ona objašnjava da, kada korisnici pristupe nekoj internet stranici, njihov internet pregledač komunicira sa serverom te stranice pa se na tim stranicama nalaze skriveni i različiti trackeri za koje korisnici uopšte ne znaju da postoje i ne mogu ih otkriti bez posebnog softvera za privatnost

Trackeri šalju zahteve za različitim informacijama poput geografske lokacije, stranica koje korisnici posećuju, linkova na koje klikaju i beleže korisnička imena s Facebooka. Trackeri na samom Facebooku povezani su s opcijom Facebook Connect, odnosno s tasterom za Facebook koja se nalazi na jako velikom broju internet stranica pa se putem nje Facebooku šalje poseban Javascript kod koji omogućava praćenje, a u nekim slučajevima ovaj kod može na računaru snimiti nove cookije koji će slati nove zahteve za drugim informacijama. 

Novinari Business Insidera odlučili su, koristeći Abine softver, proveriti na koji način putem tih trackera Facebook beleži i prati naše podatke i online aktivnosti. Nakon što su očistili istoriju surfovanja i cache internet pregledača, prvo su otvorili Facebook pa im je odmah nakon logovanja program pokazao da najpoznatija društvena mreža ima 228 trackera putem kojih prati njihove online aktivnosti. 

Zanimljivo je da u Facebooku kažu da ne mogu da govore na šta se konkretno ti zahtevi koje šalju trackeri odnose, dok ne vide o kakvim se konkretnim zahtevima radi i na koji se način koriste. Nakon Facebooka, novinari BI-a otvorili su vlastitu stranicu i objavili jednu vest na Facebooku – broj trackera odmah je porastao za osam, a s daljim otvaranjem stranica i linkova iz Gmaila, Twittera i LinkedIna broj trackera na kraju povećan je na više od 300. 

Posle ovog testa, na Business Insideru proverili su kakve su sve informacije trackeri beležili pa su zaključili da Facebook najviše zanimaju članci koje čitamo na internetu, linkovi koje objavljujemo na društvenim mrežama te, naravno, šta kupujemo na internetu. Ovo istraživanje još je jednom pokazalo koliko nas Facebook prati i nadgleda te ova društvena mreža 'zna' sve što radimo na internetu i kada nismo na Facebooku. 

Izvor: Economy.rs.

Pogledajte kako možete da pratite ovaj blog

Нема коментара

Komentari će biti pregledani pre objavljivanja.

MIlan Stanojevic. Copyright Blog Jaka Šifra 2010. - 2015. Омогућава Blogger.